• Δώστε μου ένα μέρος να κοιτάω

    Ξεχάστε με στη θάλασσα.....

    GAIVOTAS

    Να’ μουν πουλί θαλασσινό
    να ‘ρχόμουνα όπου είσαι…


    Choose your language
    to translate

    Πάνω από τις πατημασιές που αφήνουν οι οπλές των αλόγων

    καθώς οι άνθρωποι έφιπποι καλπάζουν

    ακολουθώντας τα τύμπανα της παραφροσύνης

    θα σκορπίζω τις στιγμές μας αγάπη μου σβήνοντας έτσι

    -αν και με πόνο- τα ίχνη από το μάταιο τούτο σπαραγμό.

    Για τους μακρινούς απόγονούς μας,

    όταν από ανάγκη κάποτε θα θελήσουν να μας πάρουν το κατόπι….

    μη και ματώσουν σε τούτους τους θρυμματισμένους καιρούς που αγαπηθήκαμε….

    Β.Π

  • free counters

    ΕΦΗ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ efigeo63@gmail.com

  • Blog Stats

    • 931.314 hits
  • Στον καθρέφτη του νερού Δυσπιστείς Την ίδια σου την όψη

  • ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ

  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…

  • Μπορεί αυτός ο κόσμος να είναι ένα λάθος αλλά οι κερασιές ανθίζουν

  • ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ – SOS 1056

  • Αγέραστες οι δίνες. Ο κύκλος αγέραστος σαν πνεύμα που περιφέρει τα ρόδια του από γενιά σε γενιά, αφήνοντας σαν χνάρι, το πουκάμισό του φιδιού, να περπατήσει ο απόγονος, να ξεγελάσει το Μινώταυρο και να αγκαλιάσει το φως και σένα!!!

  • WWF

  • Συγκεντρώνω τους πόθους μας, έτσι έξω από τους προμαχώνες έχω την πολιτεία μας στην καρδιά και έναν αόρατο στρατό με άρματα και άλογα βάζω στα δικά σου χέρια

  • Αρχείο

  • XAMOΓΕΛΑΣΤΕ

  • Πήγαινε στην παραλία σκύψε στη θάλασσα … ξεκίνα να μετράς τις σταγόνες του νερού.... Τόσο πολύ σ’αγαπώ!!!

  • Γ.ΡΟϊΛΟΣ 1867-1928

    Γ.ΡΟϊΛΟΣ 1867-1928 Οι ποιητές (π. 1919)

    Το DNA του Ποιητή

    Μίνα Παπανικολάου

    “Στα βιβλία της ζωής, που δεν γράφτηκαν ακόμα, στο αίμα των Ποιητών που θα ρέει πάντα ταγμένο στην Ουτοπία, στο θάνατο που νικήθηκε από το δάκρυ της αγάπης, στα παλάτια που χτίσαμε, αποκλείοντας τα σκοτάδια, στο Φως, Νυν και Αεί”
     
  • Κικλήσκω μέγαν, αγνόν, εράσμιον, ηδύν έρωτα, τοξαλκή, πτερόεντα, πυρίδρομον, εύδρομον ορμή, συμπαίζοντα θεοίς ηδέ θνητοίς ανθρώποις, ευπάλαμον, διφνή, πάντων κληίδας έχοντας

  • SYNC BLOGS

  • γλάροςΠου ακούμπησες τα λευκά σου φτερά και έγιναν γκρίζα; ρώτησε τον γλάρο μια πεταλούδα. - Πέρασα από την σκέψη ενός πικραμένου... ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ ΤΩΝ ΑΝΩΓΕΙΩΝ

  • Σώπασε…
    ένα σκυλί αλυχτάει μέσα στη νύχτα..
    Σώπασε…
    ένας κάδος απορριμμάτων
    λεηλατείται στα μουλωχτά έξω από την πόρτα μας.
    Σώπασε....
    Ένα κλάμα παιδιού σέρνεται στο δρόμο σα φίδι.
    Σώπασε…
    Δεν έχω πια λέξεις.
    Τις σκόρπισα όλες σε μικρές-μικρές φλογίτσες
    και περιμένω, βουβά να με αγκαλιάσεις απόψε…..
    ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
  • ΑΝΕR' S TATTOO

    ΝΕΡΑΪΔΑ ΜΟΥ

    Kοιτώ τα μάτια σου και ταξιδεύω σε χίλιες παραμυθιένες λίμνες....

    μα πάντα μια η νεράϊδα....

    ΕΣΥ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ!!!!!!!

  • ''Άς χαρίσουμε στην λογική αλήτικες φτερούγες''

    Π.Ελυάρ

    Kι΄αμα πηδάω κάθε νύχτα

    από την κορυφή της λύπης μου δεν είναι απο συνήθεια ειναι γιατί η αλήθεια, κύριοι, προϋποθέτει ύψος.

    Γ.Στίγκας

    ΤΟ ΦΕΥΓΙΟ ΤΟΥ ΠΕΛΑΡΓΟΥ

    Μου μοιάζουνε οι πελαργοί

    σαν την ψυχή του ποιητή

    που και να θέλει δεν μπορεί

    στον τόπο του να μένει...

  • το πρώτο μου βραβείο

    ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΞΙΑΓΑΠΗΤΟΥ BLOG http://www.sync.gr/takis012/

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

ΔΙΑΤΑΡΑΞΗ ΚΟΙΝΗΣ ΗΣΥΧΙΑΣ ΤΕΥΧΟΣ 7ο     ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ  2004

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

1. Λίγα λόγια για τον/την εκπαιδευτικό:

      «Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας σ’ όλες τις βαθμίδες της στα κρατικά εκπαιδευτήρια.

Το κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται καθώς

κι αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους»

Aρθρο 16, παράγρ. 4 του Συντάγματος.

«…Όσοι πάσχουν από ανίατη σωματική ή πνευματική νόσο έχουν δ

ικαίωμα ειδικής φροντίδας από το κράτος..» 

Αρθρο  21, παράγρ. 2 του Συντάγματος.

«Το κράτος μεριμνά για την υγεία των πολιτών και παίρνει ειδικά μέτρα

για την προστασία της νεότητας, του γήρατος, της αναπηρίας

και την περίθαλψη των απόρων»

Αρθρο 21, παράγρ. 3 του Συντάγματος.

        Τα προβλήματα των παιδιών με σοβαρές, μέτριες κι ελαφριές δυσκολίες είναι πρώτα απ όλα κοινωνικά-ψυχολογικά, ανθρωπολογικά και δευτερευόντως βιολογικά. Η έννοια της αναπηρίας είναι μια κοινωνική κατασκευή που αλλάζει μέσα στο χρόνο όπως αλλάζουν οι κοινωνικές-οικονομικές σχέσεις και ο πολιτισμός.

Στη σημερινή καπιταλιστική, ταξική κοινωνία ό,τι δεν παράγει κέρδος, ό,τι δεν υπακούει στους νόμους της αγοράς, ό,τι είναι «διαφορετικό» απ τη «φυσιολογική νόρμα» περιθωριοποιείται.

Η εκπαίδευση και η ένταξη των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ) ταυτίζεται με την πορεία της γενικής εκπαίδευσης : δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες των ανθρώπων αλλά τις ανάγκες της οικονομίας και της αγοράς που χρειάζεται ένα φτηνό κι ευέλικτο σχολείο δηλαδή λιγότερη δημόσια εκπαίδευση.

Παρ’ όλες τις επιταγές του Συντάγματος, τους αλλεπάλληλους νόμους και διατάγματα, παρά τις διακηρύξεις και τα παχιά λόγια η κατάσταση της Ειδικής Αγωγής είναι άθλια. Στην πραγματικότητα τα παιδιά με Ειδικές Ανάγκες και οι οικογένειές τους έχουν εγκαταλειφθεί από το Κράτος και σηκώνουν μόνοι τους το σταυρό του μαρτυρίου ανεβαίνοντας ισόβια το δικό τους Γολγοθά.

Απ’ τα 200.000 χιλιάδες περίπου παιδιά που χρειάζονται ειδική αγωγή και εκπαίδευση, στο Δημόσιο Σχολείο εξυπηρετούνται μόνο 15.850 μαθητές. Η πλειοψηφία των ΑμΕΑ ή μένει κλεισμένη στο σπίτι ή καταδικάζεται σε ιδρυματισμό στις «αποθήκες ανθρώπων», στα ιδρύματα ή η οικογένεια ξοδεύει όλη την περιουσία για να αγοράσει αμφιβόλου ποιότητας υπηρεσίες  από « Ιδιωτικά Ειδικά Κέντρα» και «ειδικούς» που κάνουν χρυσές δουλειές.

Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να κλείνει τα μάτια μπροστά σε αυτή την κατάσταση. Το φυλλάδιο αυτό περιέχει στοιχεία, βιβλιογραφία, ιδέες για δραστηριότητες, χρήσιμες πληροφορίες και διευθύνσεις και απευθύνεται σε όλους τους συναδέλφους/ισσες με στόχο να τους/τις ευαισθητοποιήσει και να τους/τις κινητοποιήσει για τα θέματα της Ειδικής Αγωγής.

Να οργανώσουμε μαθήματα κόντρα στις διακρίσεις και τον αποκλεισμό των παιδιών με ειδικές ανάγκες απ’ την εκπαίδευση και την μόρφωση. Να δώσουμε στα παιδιά μας το καλύτερο μάθημα ΑΝΘΡΩΠΙΑΣ, ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ και ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ. Να γράψουμε σε όλες τις τάξεις τις λέξεις ΑΔΕΛΦΟΣΥΝΗ και ΙΣΟΤΗΤΑ.

 

2. Σύντομη ιστορική αναδρομή:

        Aτομα με Ειδικές Ανάγκες (ΑμΕΑ) υπάρχουν απ’ τη στιγμή που το ανθρώπινο είδος υπήρξε. Σε κάθε εποχή η κυρίαρχη ομάδα μέσα στην κοινωνία, ανάλογα με τα συμφέροντά της, αντιμετώπιζε με διαφορετικό τρόπο τα ΑμΕΑ.

      Η βρεφοκτονία, οι βασανισμοί, το μαστίγωμα, οι ξυλοδαρμοί, η εγκατάλειψη, η απομόνωση, τα ιδρύματα, οι φυλακές, τα άσυλα, τα πειράματα, ο εμπαιγμός, η εκμετάλλευση, η φιλανθρωπία, η ελεημοσύνη, η προστασία, η φροντίδα, ο σεβασμός είναι μερικά απ’ τα στάδια της εξέλιξης της ειδικής Αγωγής.

Στις πρωτόγονες κοινωνίες, λόγω των δύσκολων συνθηκών, ο χρόνος ζωής των ατόμων που γεννιόταν με αναπηρίες δεν ξεπερνούσε τη βρεφική ηλικία. Επίσης οι περισσότερες φυλές επέτρεπαν τη βρεφοκτονία. Στην παλαιολιθική εποχή ο άνθρωπος του Κρο-Μανιόν εφάρμοζε μια εντυπωσιακή μέθοδο «θεραπείας»: με αιχμηρά πέτρινα εργαλεία τρυπούσαν το κρανίο για να βγουν από μέσα τα «κακά πνεύματα». Τέτοια εργαλεία και πριονισμένα κρανία έχουν βρεθεί αρκετά.

Στην αρχαία Αίγυπτο η βρεφοκτονία των αναπήρων μωρών απαγορευόταν. Οι τυφλοί μάλιστα πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους στην πολιτεία αναλαμβάνοντας το μοιρολόι των νεκρών.

Στην αρχαία Σπάρτη, όπου επικρατούσε το ιδανικό του τέλειου πολεμιστή, τα ανάπηρα άτομα θεωρούνταν άχρηστα και τα πετούσαν στον Καιάδα. Αντίθετα στην Αθήνα υπήρχε ειδικός νόμος «περί αδυνάτων», που προστάτευε όσους είχαν εισόδημα λιγότερο από τρεις μνες και αναπηρία που δεν τους επέτρεπε να εργάζονται και να ζουν με τις δικές τους δυνάμεις. Η εξέταση γινόταν από τη Βουλή και στη συνέχεια δινόταν το επίδομα. Ο Ιπποκράτης κατά τον 4ο-5ο π.Χ. αιώνα ήταν ο πρώτος που προσπάθησε με επιστημονικό τρόπο να αντιμετωπίσει τα ανάπηρα άτομα. Κόντρα στις δεισιδαιμονίες ήταν ο πρώτος που υποστήριξε πως δεν είναι «οι δαίμονες κι ο Θεός» που βλάπτουν τους ανθρώπους αλλά κάποια ασθένεια. Ασχολήθηκε με ψυχικά άρρωστα και καθυστερημένα άτομα. Μελέτησε, παρατήρησε, ερεύνησε. Τα συμπεράσματά του ήταν σημαντικά.

Στη Ρωμαϊκή εποχή εφαρμόστηκε η βρεφοκτονία. Επίσης οι πλούσιοι κρατούσαν άτομα με μειονεξίες στο σπίτι και τα χρησιμοποιούσαν ως υπηρέτες ή γελωτοποιούς συνήθεια που συνεχίστηκε στην Ευρώπη για πολλούς αιώνες.

Στο Βυζάντιο επικρατούσε η χριστιανική άποψη. Τα ανάπηρα άτομα πληρώνουν τις αμαρτίες των προγόνων τους. Η πάθηση είναι θεάρεστο πράγμα και οδηγεί στον εξαγνισμό. Η ελεημοσύνη, η απομόνωση και ο εγκλεισμός σε μοναστήρια και ιδρύματα ήταν η μέθοδος που εφαρμοζόταν

Τον Μεσαίωνα οι ανάπηροι μπήκαν στη λίστα των αμαρτωλών που έχουν το κακό πνεύμα μέσα τους. Με διάταγμα του Πάπα Ινοκέντιου 8ου (1484) εκατοντάδες χιλιάδες άτομα με αναπηρίες και συναισθηματικές διαταραχές οδηγήθηκαν  στην Ιερά Εξέταση. Μη μπορώντας να υπερασπιστούν τον εαυτό τους καταδικάστηκαν και μετά από φριχτά βασανιστήρια οδηγήθηκαν στη φωτιά.

Με την Αναγέννηση η κατάσταση άλλαξε. Η κοινωνία άρχισε να αντιμετωπίζει πιο ανθρώπινα τα άτομα με αναπηρίες. Βέβαια η εκμετάλλευση των αναπήρων συνεχιζόταν π.χ στο τσίρκο εμφανίζονταν υδροκέφαλοι, νάνοι κλπ. Στα τέλη του 18ου αιώνα άρχισαν να λειτουργούν κανονικά οργανωμένα σχολεία για τυφλούς και κωφούς αλλά ελάχιστα γίνονταν για τα παιδιά με σωματική και πνευματική αναπηρία.

Ο 19ος αιώνας θεωρείται η αρχή της Ειδικής Αγωγής. Σπουδαίοι γιατροί, παιδαγωγοί και φιλόσοφοι (Itard, Pestalozzi,Montessori κ.α) ασχολήθηκαν με την αναπηρία, μελέτησαν και δοκίμασαν λύσεις. Εφευρέθηκε το σύστημα γραφής για τυφλούς (Γάλλος γιατρός Luis Braille) και ιδρύθηκαν ιδρύματα για καθυστερημένα παιδιά. Η Ειδική Αγωγή αρχίζει να θεωρείται ευθύνη της πολιτείας.

Ο 20ος χαρακτηρίστηκε απ’ την προσπάθεια συστηματικής μελέτης, ταξινόμησης και επιστημονικής-ανθρωπιστικής αντιμετώπισης των ατόμων με αναπηρίες. Δυστυχώς οι δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι δημιούργησαν πολλά προβλήματα. Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου οι ναζί οδήγησαν στα κρεματόρια εκατομμύρια αθώους ανθρώπους που δε συμφωνούσαν με το πρότυπο της αρίας φυλής. Μετά το 1960 οι ανάπηροι άρχισαν να οργανώνονται σε οργανώσεις και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Στις μέρες μας τα ΑμΕΑ αγωνίζονται για την πλήρη ένταξη στην κοινωνία και την αυτόνομη διαβίωση.

Στην Ελλάδα:

Η Ειδική Αγωγή ξεκινά τον 20ο αιώνα με στόχο την προστασία, την εκπαίδευση, την περίθαλψη και την επαγγελματική κατάρτιση. Οι δράσεις που αναπτύσσονται ελέγχονται κυρίως απ’ την ιδιωτική πρωτοβουλία με χαρακτηριστικό γνώρισμα τον «οίκτο και τη φιλανθρωπία». Το επίσημο Κράτος για πολλά χρόνια αδιαφορούσε.

Το 1906 ιδρύθηκε ο «Οίκος Τυφλών» στην Καλλιθέα. Την πρόταση για την ίδρυση έκανε ο Δημήτριος Βικέλλας και ο ποιητής Γεώργιος Δροσίνης. Ο «Οίκος» ήταν Φιλανθρωπική Εταιρεία με σκοπό την περίθαλψη και εκπαίδευση τυφλών παιδιών 7-18 ετών. Πρώτη διευθύντρια αναλαμβάνει η Ειρήνη Λασκαρίδου, σπουδαία Ειδική Παιδαγωγός με λαμπρές σπουδές στο εξωτερικό.

Το 1923 ιδρύεται στους Αμπελόκηπους «Το Σχολείο Κωφαλάλων».

Το 1937 ιδρύεται το «Πρότυπο Ειδικό Σχολείο Αθηνών» στην Καισαριανή, ισάξιο των καλύτερων ειδικών σχολείων της Ευρώπης. Με διευθύντρια τη μεγάλη αγωνίστρια-παιδαγωγό Ρόζα Ιμβριώτη το σχολείο για χρόνια με τη δράση του θα αποτελεί ό,τι καλύτερο έχει να παρουσιάσει η Ειδική αγωγή όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη.

Κατά τη δεκαετία του 1950 γίνεται προσπάθεια να αναπτυχθούν ιατροπαιδαγωγικά κέντρα με στόχο να βελτιωθεί η ψυχική υγεία του παιδιού. Το 1953,1954,1955 ιδρύονται κλινικές και ιατροπαιδαγωγικά κέντρα ενώ το 1956 ιδρύεται το Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής.

Κατά τη δεκαετία του 1960 με πρωτοβουλία ιδιωτών ή γονέων παιδιών με ειδικές ανάγκες ιδρύονται περίπου 30 ιδρύματα-σχολεία για παιδιά με ειδικές ανάγκες διαφόρων κατηγοριών. Το Κράτος αρκείται στην εποπτεία της λειτουργίας αυτών των ιδρυμάτων μέσω του Υπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας. Τότε (1962) ιδρύθηκε το «Στουπάθειο» και η «Θεοτόκος» ιδρύματα για παιδιά με νοητική καθυστέρηση, «το Ψυχολογικό Κέντρο Βορείου Ελλάδος», το «Σικιαρίδειο» ίδρυμα απροσαρμόστων παίδων κ.α

Μόλις το 1969 το Υπουργείο Παιδείας (ΥΠΕΠΘ) ίδρυσε την Κεντρική Υπηρεσία του Γραφείου Ειδικής Αγωγής η οποία με Προεδρικό διάταγμα έγινε το 1976 Διεύθυνση ειδικής Αγωγής. Το 1969 επίσης ξεκινά στο Μαράσλειο Διδασκαλείο η μονοετής μετεκπαίδευση των δασκάλων στην ειδική αγωγή η οποία το 1975 θα γίνει διετής.

         Τα πρώτα 43 ειδικά σχολεία ιδρύονται το 1973 και το 1975 η Αναθεωρητική Βουλή κατοχυρώνει συνταγματικά το δικαίωμα εκπαίδευσης των ΑμΕΑ (άρθρο 21).

Το 1985 με το νόμο 1566 η Ειδική Αγωγή ενσωματώνεται στο κανονικό εκπαιδευτικό σύστημα. Δυστυχώς θετικές διατάξεις που υπήρχαν στο νόμο (π.χ εκκαθάριση και κλείσιμο ιδιωτικών κέντρων, κλπ) έμειναν απλές διατάξεις αφού τα Προεδρικά Διατάγματα που χρειάζονταν δεν εκδόθηκαν ποτέ.

Το 2000 λίγο πριν τις εκλογές ψηφίστηκε χωρίς κανέναν διάλογο με τις οργανώσεις των αναπήρων ένας νέος νόμος για την Ειδική Αγωγή ο 2817 (υπουργός Γεράσιμος Αρσένης). Με το νόμο αυτό η ειδική αγωγή προσαρμόζεται στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Διατάξεις του νόμου αφορούν μόνο την απορρόφηση των κονδυλίων ενώ η ουσιαστική ένταξη των ΑμΕΑ υποβαθμίζεται. Παρά τους νόμους και τις διατάξεις η Ειδική Αγωγή βρίσκεται σε τέλμα και θα χρειαστεί συντονισμένος αγώνας για να βγει από αυτό.

3. Η κατάσταση σήμερα :

Παρ’ όλους τους νόμους, τις διατάξεις, τις διακηρύξεις, και τα ευχολόγια περί «ισονομίας και ισοπολιτείας» των Κυβερνήσεων η κατάσταση της Ειδικής Αγωγής είναι τραγική. Έρευνα που πραγματοποίησε το Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (ερωτηματολόγιο σ’ όλες τις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής καλοκαίρι 2003-χειμώνας 2004) προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες και αποτυπώνει τη φρικτή αλήθεια.

 Συμπεράσματα:

            Η Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα αναφέρεται σχεδόν αποκλειστικά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (το 94,3% των μονάδων). Στη Δευτεροβάθμια και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση η Ειδική Αγωγή είναι εξαφανισμένη. Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ουσιαστικά τερματίζουν την μαθητική τους πορεία βγαίνοντας από το Δημοτικό. Στο Γυμνάσιο, το Λύκειο και την Επαγγελματική Εκπαίδευση δεν υπάρχει χώρος για τα ΑμΕΑ. Όποιος μπορεί και θέλει να συνεχίσει θα το πληρώσει πολύ ακριβά.

Κυρίαρχη επιλογή παροχής Ειδικής Αγωγής είναι τα Τμήματα Ένταξης (το 73% των Σχολικών Μονάδων). Δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός ή προσπάθεια για την ανάπτυξη άλλων μεθόδων ένταξης π.χ συνεργατική διδασκαλία, τμήματα ένταξης σε κανονικές τάξεις κλπ.

Η γεωγραφική κατανομή των ΣΜΕΑ αποκαλύπτει περιοχές, ολόκληρες Περιφέρειες της χώρας, ιδιαίτερα παραμελημένες με δομές ειδικής αγωγής παντελώς απούσες. Η Αν. Μακεδονία-Θράκη, τα Ιόνια νησιά, η Πελοπόννησος, η Ήπειρος κλπ είναι μερικές απ’ τις περιφέρειες στις οποίες η ειδική αγωγή είναι σχεδόν ανύπαρκτη.

Τεράστια είναι και τα προβλήματα στην υλικοτεχνική υποδομή των ΣΜΕΑ. Το 43,8% των Ειδικών Σχολείων που συστεγάζονται με τα σχολεία γενικής αγωγής αποτελούνται από μία και μοναδική αίθουσα (!!!) ενώ το 60% των Τμημάτων Ένταξης λειτουργεί σε χώρους κατώτερους των τυπικών αιθουσών διδασκαλίας. Μόλις ένα στα τρία ειδικά σχολεία έχει αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Το 19% διαθέτει αίθουσα κοινωνικών δεξιοτήτων, το 14,5% διαθέτει αίθουσα πληροφορικής και αίθουσα λογοθεραπείας το 13,7% μόλις. Φτωχοί επίσης παρουσιάζονται και οι διαθέσιμοι χώροι για τα ΕΕΕΕΚ (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης). Πέντε χρόνια μετά την ίδρυση τους (ν.2817) και παρόλα τα κονδύλια τα ΕΕΕΕΚ φαίνεται να υπολειτουργούν.

Παρεχόμενες υπηρεσίες των ΣΜΕΑ σε όλη την Ελλάδα.

Κοινωνική στήριξη

            17,6%

Ψυχολογική στήριξη

            15,4%

Λογοθεραπεία

             6,7%

Εργοθεραπεία

             4,4%

Αποκατάσταση

             4,2%

Φυσικοθεραπεία

             3,7%

Επαγγελματική κατάρτιση

             1,8%

Δεν παρέχουν υπηρεσίες

            46,1%

 Συμπέρασμα:

    Τα ελλείμματα στην παροχή των βασικών υπηρεσιών Ειδικής Αγωγής είναι εξοργιστικά. Το άκρον άωτον το 46,1% των ΣΜΕΑ δεν παρέχει καμία υπηρεσία!!! Σε ό,τι αφορά το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό τα κενά στις ειδικότητες είναι εμφανή. Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στις ΣΜΕΑ είναι αναγκασμένοι να καλύπτουν τις ελλείψεις και τα κενά.

Μαθητές ΣΜΕΑ ανά κατηγορία ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών.

 

Μαθησιακές δυσκολίες

          56,2%

Προβλήματα όρασης

           0,7%

Προβλήματα ακοής

           4,2%

Νοητική υστέρηση

          14,9%

Αυτισμός

           4,1%

Νευρολογικές δυσκολίες

           7,4%

Σύνθετες γνωστικές-κοινων. δυσκολίες

           7,2%

Πολλαπλές αναπηρίες

           2,7%

Προβλήματα λόγου ομιλίας

           2,6%

 

 Συμπέρασμα:

Σήμερα οι μαθητές που εξυπηρετούνται απ’ την Ειδική Αγωγή είναι 15.850 και αποτελούν ένα μικρό κλάσμα αυτών που χρειάζονται βοήθεια (περίπου 200.000 παιδιά). Η πλειονότητα των παιδιών με ειδικές ανάγκες (ποσοστό πάνω από 80%), δεδομένων των ανεπαρκειών, δεν συμμετέχει καν στην εκπαιδευτική διαδικασία…

4. Η ειδική εκπαίδευση … από – ρυθμίζεται

 Στις 29/10/2003 ψηφίστηκε στη βουλή ένας νέος νόμος με τίτλο Ρύθμιση εκπαιδευτικών θεμάτων και άλλες διατάξεις που αφορά και την ειδική εκπαίδευση.

Οι ρυθμίσεις της 29ης Οκτωβρίου 2003, έχουν κάποια νέα χαρακτηριστικά που προδιαγράφουν με τα μελανότερα χρώματα το μέλλον της ειδικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Με την ψήφισή τους σφραγίζεται ο διαχωρισμός με τη Γενική Αγωγή και οι διατάξεις του αλλοιώνουν την ενιαία εκπαίδευση των παιδιών. Η Ειδική αγωγή παύει να θεωρείται και να σχεδιάζεται ως αναπόσπαστη συνιστώσα της Γενικής αγωγής. Η λειτουργική ενότητα γενικής και ειδικής αγωγής διασπώνται και οι διαχωρισμοί αφορούν:

Α) τον τρόπο διορισμού, τοποθέτησης, μετάθεσης και απόσπασης, δηλαδή την εσωτερική διάρθρωση και τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών.

Β) στον τρόπο επιλογής των προϊστάμενων των ΕΕΕΕΚ και των ΚΔΑΥ δηλαδή το οργα-νωτικό εκείνο μέρος που προσδιορίζει τους όρους και τους τρόπους άσκησης της εκπαίδευσης.

Οι …εκσυγχρονισμοί της ειδικής αγωγής

Σύμφωνα με τον νέο νόμο (άρθρο 2 παρ. 8) ιδρύονται σε κάθε ΚΔΑΥ θέσεις εκπαιδευτικών για τα τμήματα ένταξης των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ο Προϊστάμενος κάθε ΚΔΑΥ διαθέτει κάθε σχολικό έτος τους παραπάνω εκπαιδευτικούς στα σχολεία της αρμοδιότητάς του με βάση τις ανάγκες και την κίνηση του μαθητικού πληθυσμού.

Αυτό στην πράξη σημαίνει την κατάργηση των οργανικών θέσεων των τμημάτων ένταξης των σχολείων. Μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε σχολεία που θα συγκεντρώνουν την πλειοψηφία των «μαθητών με ειδικές ανάγκες». Σε συνδυασμό δε με την κατάργηση των ορίων των σχολείων, υπάρχει το σοβαρότατο ενδεχόμενο να συγκεντρωθεί μεγάλος αριθμός μαθητών με ειδικές ανάγκες σε συγκεκριμένα γενικά τμήματα, γεγονός που θα ακυρώνει στην πράξη τις όποιες προσπάθειες για ένταξη γίνουν. Για τους εκπαιδευτικούς της Ε.Α. αποτελεί την έναρξη της εργασιακής περιπλάνησης σύμφωνα με τις επιταγές των προϊσταμένων του ΚΔΑΥ.

Στο άρθρο 2 παρ. 7δ ορίζεται ότι: Στα ΚΔΑΥ, ΣΜΕΑ, ΕΕΕΕΚ και στα Τμήματα Ένταξης τοποθετούνται κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικοί με τα παρακάτω προσόντα….. και καθορίζει 4 κατηγορίες οι οποίες ιεραρχούνται με βάση τον τίτλο σπουδών των εκπαιδευτικών και ορισμένα προαπαιτούμενα. Για παράδειγμα οι εκπαιδευτικοί με διετή μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή (και με 5ετή τουλάχιστον υπηρεσία στο γενικό σχολείο) κατατάσσονται στην 3η σε σειρά κατηγορία και προ-απαιτείται να έχουν τριετή προϋπηρεσία σε ΣΜΕΑ ώστε να τους δίνεται δικαίωμα τοποθέτησης.

Δίνεται δικαίωμα τοποθέτησης στα ΚΔΑΥ, ΣΜΕΑ, ΕΕΕΕΚ και στα Τμήματα Ένταξης σε αποφοίτους του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, κατεύθυνσης «άτομα με ειδικές ανάγκες» του Πανεπιστημίου Μακεδονίας που δεν είναι Παιδαγωγικό Τμήμα και κατατάσσονται στην 1η κατηγορία μαζί με τους απόφοιτους του παιδαγωγικού Τμήματος του Βόλου που προηγούνται και αυτοί των εν ενεργεία δασκάλων που είναι κάτοχοι της Μετεκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής.

Το νομοσχέδιο όμως για πρώτη φορά καταστρατηγεί όλα όσα ίσχυαν μέχρι τώρα για τις μεταθέσεις και τους διορισμούς. Στο άρθρο 2 παρ. 7στ ορίζεται ότι: «Στις θέσεις των εκπαιδευτικών διορίζονται ή μετατίθενται εκπαιδευτικοί από τους επιτυχόντες στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ με απόφαση του Υπουργού Παιδείας». Αυτό με λίγα λόγια σημαίνει ότι από τώρα και στο εξής δε θα ισχύουν τα ίδια κριτήρια μεταθέσεων στην ειδική και τη γενική αγωγή. Οι οργανικές θέσεις στα ΚΔΑΥ, ΣΜΕΑ, ΕΕΕΕΚ και στα Τμήματα Ένταξης θα καταλαμβάνουν οι επιτυχόντες ιδιαίτερου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για το διορισμό στην ειδική αγωγή. Οι δάσκαλοι,-ες με πολυετή προϋπηρεσία με μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή θα καλύπτουν τα κενά που θα υπάρχουν αφού είναι πίσω στους πίνακες για τοποθέτηση και μετάθεση (οι 4 κατηγορίες) από τους πτυχιούχους του Παιδαγωγικού τμήματος Βόλου και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, είτε θα αναγκάζονται να συμμετέχουν στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

Στα ΕΕΕΕΚ (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) οι Διευθυντές θα επιλέγονται όχι από τα ΠΥΣΠΕ όπως ισχύουν για τα άλλα «κανονικά» σχολεία ή ΣΜΕΑ, αλλά από το ΥΣΕΠ (Υπηρεσιακό Συμβούλιο Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού).

Στα ΚΔΑΥ (Κέντρα Διαγνωσης Αξιολόγησης Υποστήριξης), γίνονται επίσης σημαντικές αλλαγές. «Προϊστάμενος ορίζεται εκπαιδευτικός ή μέλος του ειδικού επιστημονικού προσωπικού που κατέχει οργανική θέση».

Μόνο που κανένας εκπαιδευτικός που υπηρετεί σε ΚΔΑΥ δεν έχει οργανική θέση. Επομένως οι εκπαιδευτικοί αποκλείονται από θέσεις προϊσταμένων ΚΔΑΥ.

Μέχρι τώρα στα ΕΕΕΕΚ υπηρετούσαν ως αναπληρωτές συνάδελφοι από τα ΤΕΙ, ΤΕΕ και δημοτικής εκπαίδευσης ως εμπειροτεχνίτες γιατί η φύση των εργαστηρίων ήταν τέτοιες που η παρουσία τους ήταν αναγκαία για την σωστή εκπαίδευση των παιδιών. Τα εργαστήρια Κεραμικής, Ραπτικής, κ.λ.π. δεν μπορούν να καλυφθούν με συναδέλφους πανεπιστημιακής μόρφωσης, γιατί δεν υπάρχουν Πανεπιστημιακές Σχολές με τέτοιες κατευθύνσεις. Η επιλογή τους γινόταν κάθε χρόνο με ένα πίνακα αναπληρωτών όπου ίσχυε η προϋπηρεσία τους στην ειδική αγωγή και στην γενική εκπαίδευση. Τώρα με το νέο νομοσχέδιο οι θέσεις τους καταργούνται και τα ΕΕΕΕΚ κινδυνεύουν να υπολειτουργήσουν.

5. Θέσεις για μια σύγχρονη Ειδική Αγωγή:

    Στόχος του εκπαιδευτικού κινήματος κι όσων ενδιαφέρονται για την Ειδική Αγωγή θα πρέπει να είναι η πλήρης ένταξη των ΑμΕΑ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η ανάπτυξη ενός Δημόσιου-Δωρεάν συστήματος Ειδικής Αγωγής και επαγγελματικής εκπαίδευσης για όλες τις κατηγορίες παιδιών με ειδικές ανάγκες θα καταργήσει τα μεσαιωνικού τύπου ιδρύματα εγκλεισμού και απομόνωσης και θα λυτρώσει τη μεγάλη πλειοψηφία των παιδιών με ειδικές ανάγκες που ζουν στο περιθώριο, φυλακισμένα στην αμάθεια. Οι παρακάτω θέσεις πιστεύουμε πως αξίζει να συζητηθούν, να συμπληρωθούν και να διευρυνθούν ώστε να γίνουν αιτήματα και διεκδικήσεις.

Καθιέρωση Δημόσιας, Δωρεάν και υποχρεωτικής εκπαίδευσης, επαγγελματικής κατάρτισης και αποκατάστασης των ΑμΕΑ.

Γενναία αύξηση των δαπανών για την ειδική εκπαίδευση και την ειδική επαγγελματική κατάρτιση.

Καταγραφή των ατόμων με ειδικές ανάγκες, οργάνωση πλήρων, οργανωμένων προγραμμάτων που να καλύπτουν τις ανάγκες τους. Ίδρυση, όπου χρειάζεται, δημόσιων ειδικών σχολείων(νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια. Εργαστήρια κλπ) με πλούσιο εξοπλισμό, εποπτικό υλικό και υποδομή.

Τα ειδικά σχολεία, ενσωματωμένα στα γενικά σχολεία της περιοχής, στελεχωμένα με ειδικό επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό απ’ όλες τις ειδικότητες να αποτελέσουν τη διαγνωστική και υποστηρικτική μονάδα, κέντρο μόνιμης συνεργασίας και επαφής μεταξύ γονέων, εκπαιδευτικών και παιδιών.

Δημιουργία Τμημάτων Ένταξης σε κάθε σχολική μονάδα α/θμιας και β/θμιας εκπαίδευσης. Στήριξη των Τμημάτων ένταξης με τα αναγκαία μέτρα (μείωση των μαθητών ανά τάξη, διορισμός δύο εκπαιδευτικών ανά τμήμα κλπ.).

Να καταργηθεί ο ψευδώνυμος νόμος 2817 που με τις διατάξεις του ακυρώνει στην πράξη το στόχο της ένταξης και το σχολείο για όλους.

Αναβάθμιση των υπαρχόντων και ίδρυση νέων μονάδων παροχής δωρεάν, ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης με στόχο την αξιοποίηση των δυνατοτήτων των ΑμΕΑ.

Να αυξηθούν οι θέσεις μετεκπαιδευόμενων δασκάλων ειδικής εκπαίδευσης στα διδασκαλεία, να δημιουργηθεί μετεκπαίδευση για τη β/θμια, περιοδική επιμόρφωση του προσωπικού των ειδικών σχολείων αλλά και των εκπαιδευτικών της γενικής εκπαίδευσης σε θέματα ειδικής αγωγής.

Να γίνει επιτέλους διαχειριστικός έλεγχος στις ιδιωτικές μονάδες ειδικής αγωγής και να μετατραπούν σε δημόσιες όπως προβλέπει ο νόμος 1566.

Να απαιτήσουμε ένα δημόσιο σχολείο για όλους, πολυεπίπεδο, χωρίς περιορισμούς πρόσβασης στη γνώση, με προγράμματα που να σέβονται τις ανάγκες του κάθε μαθητή, με δραστηριότητες που επιδιώκουν τη συνεργασία, τη δημοκρατία, το σεβασμό, την αλληλοαποδοχή, ένα σχολείο για όλους που να προάγει τον κοινωνικό του ρόλο.

6. Ιδέες για δραστηριότητες:

       Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν από τάξεις μεμονωμένα ή κι από όλο το σχολείο για να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά και οι γονείς για τα ΑμΕΑ και την Ειδική Αγωγή. Χρειάζεται αγώνας και προσπάθεια για να διαλυθούν οι προκαταλήψεις και τα στερεότυπα από τα μυαλά των ανθρώπων. Χρειάζεται μεγάλη υπομονή και επιμονή για να πειστούν όλοι ότι το σχολείο χωρά όλα τα παιδιά.

Διδασκαλία μαθημάτων, βιβλίων και ποιημάτων με θέμα το ειδικό παιδί.

Διαγωνισμός για τα καλύτερα πεζά, ποιήματα και αφίσες που έφτιαξαν τα παιδιά με θέμα το ειδικό παιδί, την αλληλοβοήθεια, τη συνεργασία και την αλληλεγγύη.

Δημιουργία έκθεση ζωγραφικής και φωτογραφίας και παρουσίαση στους γονείς.

Εικαστικές παρεμβάσεις στο χώρο του σχολείου και της πόλης με γκράφιτι και πανό που θα φτιάξουν τα παιδιά ενάντια στις διακρίσεις και τον αποκλεισμό των ειδικών παιδιών από το σχολείο και τη μόρφωση.

Θεατρικές παραστάσεις και δρώμενα με το ανάλογο περιεχόμενο.

Προβολή στο σχολείο κινηματογραφικών ταινιών με θέμα τα ΑμΕΑ.

Προετοιμασία για επίσκεψη στο σχολείο κάποιου ανθρώπου με ειδικές ανάγκες που θα συνομιλήσει με τα παιδιά και τους γονείς.

7. Υλικά στήριξης των δραστηριοτήτων.

α. Παιδική Λογοτεχνία.

Εκτός από τα κείμενα που υπάρχουν στο Ανθολόγιο και τη Γλώσσα θα μπορούσαν να διαβαστούν και να αξιοποιηθούν αρκετά βιβλία ή αποσπάσματα από το χώρο της Παιδικής Λογοτεχνίας με ήρωες παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Σκανδάλης,Χ. «Το βιβλίο ενός τυφλού», Αθήνα, 1986,Εκδ. Χρήσιμα βιβλία (προβλ.όρασης)

Τζώρτζογλου,Ν. «Η Αργυρώ», Αθήνα, Κέδρος, 1986(κινητικά προβλήματα)

Μάρρα, Ειρ. «Το μυστικό τραγούδι της Μάτας» Αθήνα, Κέδρος, 1987 (προβλ. Ακοής)

Αβραμίδου, Μ. «Γράμμα στο μοναχικό αδερφό μου» Αθήνα, Πατάκης, 1988 (αυτισμός)

Τσοκοπούλου, Ι «Είναι ο γιος μου», Αθήνα, Καστανιώτης, 1991, (σύνδρομο Down)

Κοντολέων,Μ. «Ο αδερφός της Ασπασίας» Αθήνα, Πατάκης, 1992 (δυσκολίες λόγου)

Μάρρα, Ειρ. «Ο μικρός Ντουπ» Αθήνα, Γνώση, 1992 (κινητικά προβλ.)

Ζουμπουλάκη, Δ. «Το κορίτσι του φεγγαριού»,Αθήνα, επικαιρότητα, 1993 (Δυσλεξία)

Μπαρμπώ,Φ. «Ο τυφλοπόντικας»,Αθήνα, Νεφέλη,1988 (προβλήματα συμπεριφοράς)

Κέλερ, Έλεν «Η ιστορία της ζωής μου»,Αθήνα, Μίνωας,1979(προβλ. Όρασης)

Λάντα, Μ. «Τσαν το φάντασμα», Αθήνα, Σύγχρονη Εποχή,1989(προβλ. συναισθηματικά)

Βελς,Ρ. «Τα φτερά του δράκου»,Αθήνα, Ψυχογιός, 1991,(νοητική στέρηση)

Σέλινγκ,Μπ«Δεν είμαι τόσο αλλιώτικος από τους άλλους»,Αθήνα,Δωρικός,1991(κινητική αναπηρία)

 β. Βιβλιογραφία (για μεγάλους)

Αθηνά Ζώνιου-Σιδέρη «Οι ανάπηροι και η εκπαίδευσή τους»,Ελληνικά γράμματα,1996

Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου «Παιδιά με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες»,Ατραπός,2001

Αντώνη Κυπριωτάκη «Τα ειδικά παιδιά και η αγωγή τους,Ψυχοτεχνική,1989

Χρήστος Μπίρτσας «Διδακτικά προγράμματα για παιδιά με ειδικές ανάγκες»,Αθήνα, 1990

Αθηνά Ζώνιου-Σιδέρη «Ένταξη:ουτοπία ή πραγματικότητα»,Ελληνικά γράμματα, 2000

Σούλης,Σ. «Από το σχολείο του διαχωρισμού σ’ ένα σχολείο για όλους»,Τυπωθήτω,2002

Κυπριωτάκης,Α. «Μια παιδαγωγική, ένα σχολείο για όλα τα παιδιά»,Τυπωθήτω,2001

Πολυχρονοπούλου, Στ. «Νοητική υστέρηση»,Αθήνα,1998

Μπάρδη,Π. «Νοητική καθυστέρηση, φύση-αιτιολογία- αντιμετώπιση»,Αθήνα,1985

Νιτσόπουλος,Μ. «Αυτισμός και σχολική φοίτηση, οικογένεια και σχολείο»,Αθήνα 1984

Μπεχλιβανίδης χ. «Το σύνδρομο του παιδικού αυτισμού», Γαληνός,1984

Ζαφειράτου,Ε. «Γνωριμία με την κώφωση»,Έλλην, 1994

Παπασπύρου,Χ.«Ένταξη των κωφών στη γενική εκπαίδευση: επίλυση γλωσσικού προβλήματος»,Ελληνικά γράμματα,2000

Μπουρσιέ Αρλέτ, «αντιμετώπιση της ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ», Κέδρος,1996

Τσιαντής,Γ. «Σύγχρονα θέματα παιδοψυχιατρικής, Β’ τόμος(α’ και β’ μέρος),Καστανιώτης

Χέρμπερτ Μάρτιν, «Ψυχολογικά προβλήματα παιδικής ηλικίας (α’ και β’ τόμος), ελληνικά γράμματα

γ. Ταινίες με ήρωες άτομα με ειδικές ανάγκες.

Ξένες:

«Ο άνθρωπος της βροχής», (αυτισμός).

«Ένας υπέροχος άνθρωπος», (σχιζοφρένεια).

«Το αριστερό μου πόδι», (κινητική αναπηρία).

«Η όγδοη ημέρα», (σύνδρομο Down).

«The Forrest Cump», (νοητική υστέρηση).

«Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού», (κώφωση).

«Άρωμα γυναίκας», (τύφλωση).

«Το όνομά μου είναι Σαμ», (νοητική υστέρηση).

«Ο σολίστας», (σχιζοφρένεια).

«Στη φωλιά του κούκου», (ψυχική διαταραχή).

«Ο μικρός σολίστας», (τύφλωση).

«Κάνε μια ευχή», (ανίατη μυασθένεια)

«Φιλαδέλφεια», (AIDS)

Ελληνικές:

«Το καναρινί ποδήλατο», (μαθησιακές δυσκολίες).

«Το στίγμα», (βρεφοκτονία).

«Το νυκτολούλουδο», (τύφλωση).

«Η Μαρία της σιωπής», (κώφωση).

   δ. Σελίδες στο Διαδίκτυο για την Ειδική Αγωγή:

·               www.disabled.gr : Ηλεκτρονικό περιοδικό για κάθε αναπηρία.

·               www.dyslexia.gr : Σελίδα για τη Δυσλεξία.

·               www.dea.gr : Τράπεζα πληροφοριών του Υπουργείου Παιδείας.

 8. Υπηρεσίες και χρήσιμες διευθύνσεις.

Παιδιατρικό Νοσοκομείο «Αγία Σοφία»-Παιδοψυχιατρικός τομέας. Έως 14 ετών. Θηβών και Μ.Ασίας, Γουδί 11527, τηλ. 7757496.

Ιατροπαιδαγωγική Υπηρεσία Κ.Ψ.Υ. Αιγάλεω. Ηλικίες έως 16 ετών. Σούτσου 4, Πλατεία Δαβάκη, Αιγάλεω 12243, τηλ. 5449898.

Μονάδα ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ. Διάγνωση και αποκατάσταση δυσλεξικών παιδιών κι εφήβων. Ηχούς 3, Γαλάτσι 11146, τηλ. 2928333.

Κέντρο Εκπαίδευσης-Αποκατάστασης Τυφλών. Τηλ. 9516139.

Φάρος τυφλών, Αθηνάς 17, Καλλιθέα 17673, 9516139.

Εθνικό Ίδρυμα Προστασίας Κωφών. Ζαχάρωφ 1, Αμπελόκηποι 41521, τηλ. 6431818.

Ειδικά Σχολεία για κωφούς και βαρήκοους μαθητές (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) . Ηλεκτρουπόλεως 44, Αργυρούπολη 16452, τηλ. 9932732.

Εταιρεία Προστασίας Σπαστικών. Αρχιμήδους 45,Παγκράτι 11636, τηλ. 7018147.

Ειδικό Γυμνάσιο-Λύκειο για κινητικά ανάπηρους μαθητές. Ύδρας 2, Ηλιούπολη 16345, τηλ. 9935714.

Εθνικό Ίδρυμα Αποκατάστασης Αναπήρων. Ίλιον 13122, τηλ. 2626853.

Θεραπευτική Μονάδα για Αυτιστικά Παιδιά του Κ.Ψ.Υ. Σπετσών4, Αγία Παρασκευή 15342, τηλ. 6396444.

Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες. Χαλκοκονδύλη 25, Αθήνα 10432, τηλ. 5238961.

Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες. Χαλκοκονδύλη 25, Αθήνα 10432, τηλ. 5230423.

http://www.alfavita.gr/fakeloi/EidikiAgogi.php

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: