• Δώστε μου ένα μέρος να κοιτάω

    Ξεχάστε με στη θάλασσα.....

    GAIVOTAS

    Να’ μουν πουλί θαλασσινό
    να ‘ρχόμουνα όπου είσαι…


    Choose your language
    to translate

    Πάνω από τις πατημασιές που αφήνουν οι οπλές των αλόγων

    καθώς οι άνθρωποι έφιπποι καλπάζουν

    ακολουθώντας τα τύμπανα της παραφροσύνης

    θα σκορπίζω τις στιγμές μας αγάπη μου σβήνοντας έτσι

    -αν και με πόνο- τα ίχνη από το μάταιο τούτο σπαραγμό.

    Για τους μακρινούς απόγονούς μας,

    όταν από ανάγκη κάποτε θα θελήσουν να μας πάρουν το κατόπι….

    μη και ματώσουν σε τούτους τους θρυμματισμένους καιρούς που αγαπηθήκαμε….

    Β.Π

  • free counters

    ΕΦΗ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΥ efigeo63@gmail.com

  • Blog Stats

    • 817,156 hits
  • Στον καθρέφτη του νερού Δυσπιστείς Την ίδια σου την όψη

  • ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ

  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ…

  • Μπορεί αυτός ο κόσμος να είναι ένα λάθος αλλά οι κερασιές ανθίζουν

  • ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ – SOS 1056

  • Αγέραστες οι δίνες. Ο κύκλος αγέραστος σαν πνεύμα που περιφέρει τα ρόδια του από γενιά σε γενιά, αφήνοντας σαν χνάρι, το πουκάμισό του φιδιού, να περπατήσει ο απόγονος, να ξεγελάσει το Μινώταυρο και να αγκαλιάσει το φως και σένα!!!

  • WWF

  • Συγκεντρώνω τους πόθους μας, έτσι έξω από τους προμαχώνες έχω την πολιτεία μας στην καρδιά και έναν αόρατο στρατό με άρματα και άλογα βάζω στα δικά σου χέρια

  • Αρχείο

  • XAMOΓΕΛΑΣΤΕ

  • Πήγαινε στην παραλία σκύψε στη θάλασσα … ξεκίνα να μετράς τις σταγόνες του νερού.... Τόσο πολύ σ’αγαπώ!!!

  • Γ.ΡΟϊΛΟΣ 1867-1928

    Γ.ΡΟϊΛΟΣ 1867-1928 Οι ποιητές (π. 1919)

    Το DNA του Ποιητή

    Μίνα Παπανικολάου

    “Στα βιβλία της ζωής, που δεν γράφτηκαν ακόμα, στο αίμα των Ποιητών που θα ρέει πάντα ταγμένο στην Ουτοπία, στο θάνατο που νικήθηκε από το δάκρυ της αγάπης, στα παλάτια που χτίσαμε, αποκλείοντας τα σκοτάδια, στο Φως, Νυν και Αεί”
     
  • Κικλήσκω μέγαν, αγνόν, εράσμιον, ηδύν έρωτα, τοξαλκή, πτερόεντα, πυρίδρομον, εύδρομον ορμή, συμπαίζοντα θεοίς ηδέ θνητοίς ανθρώποις, ευπάλαμον, διφνή, πάντων κληίδας έχοντας

  • SYNC BLOGS

  • γλάροςΠου ακούμπησες τα λευκά σου φτερά και έγιναν γκρίζα; ρώτησε τον γλάρο μια πεταλούδα. - Πέρασα από την σκέψη ενός πικραμένου... ΛΟΥΔΟΒΙΚΟΣ ΤΩΝ ΑΝΩΓΕΙΩΝ

  • Σώπασε…
    ένα σκυλί αλυχτάει μέσα στη νύχτα..
    Σώπασε…
    ένας κάδος απορριμμάτων
    λεηλατείται στα μουλωχτά έξω από την πόρτα μας.
    Σώπασε....
    Ένα κλάμα παιδιού σέρνεται στο δρόμο σα φίδι.
    Σώπασε…
    Δεν έχω πια λέξεις.
    Τις σκόρπισα όλες σε μικρές-μικρές φλογίτσες
    και περιμένω, βουβά να με αγκαλιάσεις απόψε…..
    ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
  • ΑΝΕR' S TATTOO

    ΝΕΡΑΪΔΑ ΜΟΥ

    Kοιτώ τα μάτια σου και ταξιδεύω σε χίλιες παραμυθιένες λίμνες....

    μα πάντα μια η νεράϊδα....

    ΕΣΥ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ!!!!!!!

  • ''Άς χαρίσουμε στην λογική αλήτικες φτερούγες''

    Π.Ελυάρ

    Kι΄αμα πηδάω κάθε νύχτα

    από την κορυφή της λύπης μου δεν είναι απο συνήθεια ειναι γιατί η αλήθεια, κύριοι, προϋποθέτει ύψος.

    Γ.Στίγκας

    ΤΟ ΦΕΥΓΙΟ ΤΟΥ ΠΕΛΑΡΓΟΥ

    Μου μοιάζουνε οι πελαργοί

    σαν την ψυχή του ποιητή

    που και να θέλει δεν μπορεί

    στον τόπο του να μένει...

  • το πρώτο μου βραβείο

    ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΞΙΑΓΑΠΗΤΟΥ BLOG http://www.sync.gr/takis012/

Μουκάρνας «Θόλος από σταλακτίτες» ή τα τεμένη που στάζουν μέλι

Ο αυλικός ποιητής του 14ου αιώνα Ιμπν Ζαμράκ για τα μουκάρνας:

Και πόσα τόξα υψώνονται στο θόλο του, που κίονες ανακρατούν και τη νύχτα στολίζονται από το φως.

Θα πίστευε κανείς ότι είναι οι σφαίρες του Παραδείσου, των οποίων οι τροχιές περιστρέφονται επισκιάζοντας τον άξονα της αυγής μόλις αρχίζει να εμφανίζεται έχοντας διασχίσει τη νύχτα.

Τέμενος της Παρασκευής, Κερμάν, Ιράν

 

Ο «Ανατολίτικος» λειτουργεί και ως επιθετικός προσδιορισμός για τα γλυκίσματα. Τα ανατολίτικα γλυκά, όπως ξέρουμε για τον μπακλαβά και άλλα σιροπιαστά που έχουν για βασική πρώτη ύλη το μέλι. Σκεφτείτε ότι για την τελετή περιτομής μονάχα των διαδόχων Μεχμέτ και Μουσταφά το 1720 στην Οθωμανική Αυτοκρατορία χρησιμοποιήθηκαν 12.088 κιλά μέλι για την παραγωγή γλυκισμάτων. Υπάρχουν λοιπόν λαοί στην Εγγύς Ανατολή που εκτιμούν την γευστική και θρεπτική αξία του μελιού και κατασκευάζουν τα τεμένη, τα ανάκτορα και τα δημόσια λουτρά τους με τέτοιο τρόπο που τελικώς … στάζουν μέλι.

Πρόκειται για την αρχιτεκτονική λεπτομέρεια των μουκάρνας, των κυψελοειδών επενδύσεων σε οροφές, σε θύρες, περιμετρικά των παραθύρων και στο κάτω μέρος των μπαλκονιών των μιναρέδων. Οι λεπτομέρειες των μουκάρνας που στην αρχιτεκτονική ορίζονται ως cells είναι σαν μικρές κερήθρες.

Μουκάρνας στα αραβικά σημαίνει «Θόλος από σταλακτίτες». Ισφαχάν, Ιράν

Η κατασκευή τους πρωτοεμφανίζεται στο βορειοανατολικό Ιράν και στην βόρειο Αφρική συγχρόνως, στα τέλη του 9ου με αρχές 10ου αιώνα. Η εφαρμογή τους εξαπλώνεται γρήγορα σε ολόκληρο τον ισλαμικό κόσμο με κυριότερα δείγματα στα εδάφη των σημερινών Ιράν, Αζερμπαϊτζάν, Ουζμπεκιστάν, Ιράκ, Συρία, Αίγυπτο αλλά και στην Ιβηρική χερσόνησο επί κυριαρχίας των Αράβων.

Χαρακτηριστικό έργο της εποχής αποτελεί το δημόσιο λουτρό της περιόδου των Φατιμίδων στο Φουστάτ της Αιγύπτου, ο μιναρές του Σουκ Αλ Γκαζάλ στην Βαγδάτη (13ος αι.) ενώ το παλαιότερο δείγμα μουκάρνας σε εξωτερική όψη κτιρίου σώζεται στο Μαζανταράν του Ιράν (επαρχία στην Κασπία Θάλασσα) που ανάγεται στο 1022.

Τέμενος του Ιμάμη, Ισφαχάν, Ιράν

Στον ευρωπαϊκό χώρο αντικρίζουμε εκπληκτικά μουκάρνας στο παλάτι της Αλάμπρα στην Γρανάδα, με τα μουκάρνας να στολίζουν τον εσωτερικό περίβολο της αυλής των Λεόντων, τους κίονες, τα παράθυρα και δύο θόλους.

Ισφαχάν, Ιράν

Οι πρώτες αναφορές σε μαθηματικούς υπολογισμούς που απαιτεί η κατασκευή των μουκάρνας ανήκουν σε έναν Πέρση μαθηματικό και αστρονόμο, γεννημένο στο Κασάν του Ιράν το 1380, τον Αλ Κασί. Στο γνωστότερο έργο του, «Το κλειδί της αριθμητικής» που συνέγραψε το 1427, αναφέρεται εκτενώς στα μουκάρνας. Τα διακρίνει σε τέσσερις κατηγορίες, τα απλά, τα πήλινα, τα καμπυλωτά και εκείνα του Σιράζ.

Ανάκτορο Αλί Καπού, Ισφαχάν, Ιράν

Ένα εκπληκτικό προτέρημα των μουκάρνας είναι η δυνατότητα αξιοποίησης πολλαπλών πρώτων υλών για την κατασκευή τους, προσαρμοσμένα πάντα στα τοπικά υλικά των περιοχών. Κατά αυτόν τον τρόπο, στο Ιράν και στο Ιράκ η πλειοψηφία των μουκάρνας είναι πήλινα, στην Τουρκία μαρμάρινα, πέτρινα και ξύλινα ενώ στην Συρία και στην Αίγυπτο γύψινα και κατασκευασμένα με βάση μια ξύλινη φόρμα σχηματισμού.

Τέμενος Λοτφαλλάχ, Ισφαχάν, Ιράν

Στο Ισλάμ που απαγορεύεται η ανθρωπόμορφη απεικόνιση και οι φιγούρες του ζωικού βασιλείου, τα γεωμετρικά μοτίβα και η λεπτομερής, συμμετρική διακόσμηση των τεμενών και άλλων δημόσιων κτιρίων, υπήρξε μονόδρομος.

Μουκάρνας στο τέμενος Σουλεϊμανίγιε της Κωνσταντινούπολης

Για το Ισλάμ που όλα απορρέουν και καταλήγουν στον Θεό, τα πάντα αποτελούν έκφανση της ομορφιάς του Θεού. Στην ομορφιά ενός ανθρώπινου προσώπου καθρεφτίζεται η ομορφιά του Θεού. Όλα είναι ρευστά και στηρίζονται στον Παντοδύναμο.

Μίχραμπ (κόγχη εντός του τεμένους που δείχνει τον προσανατολισμό για την Μέκκα) με μουκάρνας στην πόλη Γιάζντ, Ιράν

Τα μουκάρνας δίνουν ακριβώς την αίσθηση αυτήν. Διακοσμούν έναν θόλο τεμένους για να αποδείξουν ότι το σύμπαν δεν θα υπήρχε χωρίς τον Θεό, απλώς θα αιωρούταν. Στολίζουν το πάνω μέρος των εισόδων στα τεμένη για να υπενθυμίσουν ότι στον κόσμο του Κυρίου τα πάντα εξαρτώνται από την θέληση του, τα πάντα αιωρούνται και στάζουν μέλι…

 

 

Ανάκτορο Τσεχέλ Σοτούν, Ισφαχάν, Ιράν. Μουκάρνας με καθρέφτες.

Ventanas_con_arabescos_en_la_Alhambra

DOSHERMANASB

[1] Faroqui Suraiya, «Κουλτούρα και Καθημερινή Ζωή στην Οθωμανική Αυτοκρατορία», εκδ. Εξάντας, Αθήνα, 2000, σ. 217.

 

http://karouzo.com/ta-temeni-pou-stazoun-meli/

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: